Bloggen er støttet av Nordbohus. To av bildene i headeren er tatt av fotograf Nathan W. Lediard.





mandag 8. november 2010

Fargevalg



Vi er nå inne i en fase hvor vi skal ta mange valg: gulv, vegger, farger, tapeter, kjøkken osv... Det er utrolig mye å velge i, og selv om vi vet endel om hva vil ha, kjenner vi behov for å søke litt råd. Mats-Erik har ei søster med stor interesse for interiør, og hun har endel erfaring når det gjelder blant annet maling og farger. Kristin (ja, vi har samme navn), har for øvrig en nydelig blogg (trykk her for å komme dit) og det er hun som har tatt høstbildene av lille familien Betten, som du blant annet ser i headeren.
Hun jobber for øyeblikket ved Skei Fargehandel (se deres blogg her), og det føltes derfor naturlig å spørre henne og litt råd og veiledning i forhold til valg av farger i huset vårt.


Kristin (søster) var så snill å ta med hjem både fargekart og tapetprøver, slik at vi kunne komme dit en hverdagskveld og titte på prøvene i rolige omgivelser. 


Vi kom fram til at chi skal bli vår "basisfarge". I tillegg plukket vi også ut fargene refleksjon og fabrikk, som vi synes passer fint til chi (alt fra Lady). Vi liker den litt røffe gråfargen, og vurderer en grå fondvegg et sted i huset og skal også ta igjen gråfargen i andre deler av interiøret (blant annet flis). Kristin tipset oss også om en farge som heter Pure Color fra Jotun, en supermatt maling, som gir en slags røff  "betonglook" (i grått)...

Vi satt med hustegninger og diskuterte ulike muligheter. Tapeter må også plukkes ut, og vi fant ikke noe vi umiddelbart falt for i det Kristin hadde med. Men - det finnes jo utrolig mye mer å velge i!
Jeg har tidligere falt for en tapet jeg så i et interiøblad (den svart-hvite øverst til høyre i collagen), søkte den opp på nett og bestilte prøver på disse fem tapetene over (Flugger farve). Om vi velger en av dem, gjenstår å se - men vi er i alle fall i gang.

Tusen takk til Kristin (og Tommy!) for gode råd, og for at du(dere) tok deg(dere) tid til å hjelpe oss!

4 kommentarer:

  1. Bære hyggelig det, Kristin og Mats`en :-)
    Ja, her skifta det fort. Her e det varebestilling og planlegging av butikklokale som gjeld no:-O
    Storgle me!!!
    ...og bære vent å sjå all de fin varån vi kjem te å ta inn!!!!
    K

    SvarSlett
  2. Tenk at dere skal flytte inn i et så vakker hus!! og for en utsikt dere får!! oioioi, jeg skjønner godt at det kribler hos dere, det kribler jo nesten hos meg :)
    Ja, det er vel en del valg å ta i denne prosessen, men heldigvis er mesteparten bare gøy (bare tidkrevende). Jeg liker fargene veldig godt! spesielt fabrikk fikk jeg virkelig sansen for, syns det er kjempe stilig med gråtoner. Dette blir bare knall fint, det er jeg sikker på! spennende å se hvilke tapet(er) dere ender opp med.. Det finnes jo et hav å fine tapeter, så plutselig dukker den perfekte opp! :)
    Mandagen er her, og det er alltid litt tung å sende Ø avgårde. Men snart er mandagen over, og da er det allerede tirsdag! pussig det der :) rart med hverdagen, som man venner seg til.. Men jeg vil ha han hjem for godt. Snart. Jeg må ærlig innrømme at jeg har begynt å synse litt om å flytte hjemover, men noe holder meg igjen i Oslo. En liten stund til. Vi får se hva som skjer i mars, da vikariatet mitt i utgangspunktet går ut.. Tiden vil vise, igjen :) Drømmen om eget hus blir ihvertfall ikke noe mindre av å følge dere :)

    Takk for nydelige, fine ord på bloggen min, Kristin. Jeg setter så utrolig pris på det, det skal du vite!
    Jeg syns du er så fin :)
    Varm klem fra Katrine

    SvarSlett
  3. Hei
    Artig å følge bloggen din! Vi har akkurat begynt å bygge nesxus vi også så det er spennande å følge med på dykkar hus. Lykke til vidare!

    Anne :)

    SvarSlett
  4. Artig å følge bloggen og prosessen! Vi har også malt nesten hele huset her i chi. Fint det, veldig hvitt da. Så har vi marracesh på noen vegger.

    Rannveig

    SvarSlett