Bloggen er støttet av Nordbohus. To av bildene i headeren er tatt av fotograf Nathan W. Lediard.





onsdag 27. oktober 2010

Mønsåsen


For noen dager siden kom en av våre kommende naboer å sa at kransen er kommet opp. Krans? Vi forsto ikke hva hun mente. Har etterhvert funnet ut at det er noe som blir kalt for "mønsås". Kransen blir hengt opp på mønet godt synlig, og skal symbolisere at huset er "tett". Noen har sagt at snekkerne da venter en dram, mens andre sier det holder med en kake.
Vi valgte kake, og over ser dere bakemester Wilma i full sving med bakingen. 


Mammas gulrotkake

4 egg
3 dl farin
3 dl hvetemel
2 ts natron
2 ts kanel
1 ts vaniljesukker
1 ts salt
1/2 dl olje
4-5 dl raspet gulrot

Krem
100 g Philadelphia
50 g romtemperert margarin
1 ts vaniljesukker
125 g melis 

Egg og farin piskes til eggedosis, før resten av ingrediensene blandes inn. Kaken stekes på 150 grader i omtrent 1 time. Ingrediensene til kremen blandes sammen og smøres på kaken når den er avkjølt. Vil man ha et lag med krem midt i kaken også, kan man doble oppskriften..

For flere oppskrifter, besøk gjerne Kristins mat- og interiørblogg Glede (trykk her).


Da Mats-Erik hadde fri på tirsdag, fikk han oppdraget med å dra oppover til tomta med kake og kaffe. Dermed fikk snekkerne en velfortjent pause og en "påskjønnelse" for at huset nå er tett.



 Hva vet du om mønsås? Er det en lokal tradisjon? Legg gjerne igjen en kommentar.

1 kommentar:

  1. Åååh, Kristin! så fint det blir! makan, her skjer det ting.. Og det er sannelig på tide at jeg legger igjen et spor :) (ikke tilfeldig at jeg legger det igjen i innlegget med den momsete gulrotkaka.. Moms!)
    Jeg kjenner jeg er en smule misunnelig på husbygging og tomt med utsikt, men jammenmeg unner jeg dere det også :) dere inspirerer og viser at det går an å leve ut drømmen om å få seg drømmehuset! Kanskje blir det husbygging på oss også, om en liten stund.. Kanskje på Toten, med mjøsutsikt?
    Her raser dagene avgårde, og jeg kan ikke skjønner at vi snart går inn i november.. Det var jo jul for noen måneder siden?! Turen går oppover til nord i julen, min første jul borte, så det blir spennende.. Vi kommer til å kose oss masse, men jeg kjenner allerede at en liten klump vil sitte i mellomgulvet når jula ringes inn.. Men slik blir det når man finner kjærligheten (fra nord) :) Hvordan skal dere feire jul i år?
    Jeg gleder meg til å følge dere videre her inne..
    Nå har jeg akkurat fått hjem kjæresten for helgen, og vi ligger begge rett ut på sofaen - litt slitne.. Men i morgen er det helg, og det skal nytes! noe vi er gode på her i hus..
    Ønsker deg og den fine familien en finfinhelg :)
    Stor klem fra Katrine (som er veldig lei seg for at det tok så lang tid før hun "lyd fra seg")

    SvarSlett